Casa Rojo Haru Rosé de Saignée 2017 75cl

Normale prijs: € 15,95

Special Price € 14,95

Bloemetjes, framboos, aardbei: beperkte productie van 7.572 fles

  • Koop 12 voor € 13,95 per stuk. en bespaar 7%
  • Koop 18 voor € 12,95 per stuk. en bespaar 14%
  • Koop 24 voor € 11,95 per stuk. en bespaar 21%

We wachten er al jaren op en nu is hij er. Een rosé van de grootste Spaanse wijntalenten, Casa Rojo, gedoopt 'Haru'. Haru betekent 'Lente' in het Japans. Het staat voor de geuren en aroma's die ons meenemen naar de Middellandse Zee. Strakblauwe luchten en volop zon. Zomers genieten met je goede vrienden. 


De wijn komt van de most van de blauwe druiven Garnacha, Syrah en Monastrell. Een 'rosé saignée', dus 'bloedend' zonder mechanische ingreep. Met boendien een rijping op de 'lie'. Dit geeft een geweldige structuur, complexiteit en rondeur. Haru is framboosrood van kleur. Iets donkerder dan de in Nederland zo geliefde zalmkleur van de Provence. In de neus een overdaad aan Lente, floraal, frisse aardbeitjes, venkel. De smaak is elegant en fris met pure framboos en subtiele tonen van pruim. 


Beperkte productie van slechts 7.572 flessen.



"Vandaag heb ik de rose voor jullie geproefd en vond de fles en uitstraling erg zomers, en een tikje rock 'n roll. Zoals jullie weten hou ik daar wel van! Het verhaal van Haru (lente) vind ik wel erg toepasselijk bij de geur van de wijn. Ik vind de geur erg zuiver, heel fris en fijn in het aroma. In de smaak merk ik direct aan de 'vorm' van de zuren dat de wijn lee rijping heeft gehad, dit vind ik zelf altijd erg aangenaam omdat zuren meer 'rond' worden en minder piekerig/scherp. Goeie balans in de wijn, fruitig, verfijnde zuren, dit is heerlijk voor op het terras of op het strand maar denk ook zeker te combineren met seafood, gerechten met gember,spicyness, of een Charcuterie plateau. Leuke stijl rosé!"


Janine Kinderman, maître-sommelier, &moshik (2 michelin sterren)



Artikelnummer: CR102817
Spanje | Jumilla | 2017 | Fris & Fruitig
Beschikbaarheid: Op voorraad
  • Details
  • Additional Info
  • Expert Review
  • Labels

Casa Rojo

In oktober 2015, net nadat we besloten hadden om onze eigen wijnimport activiteiten op te zetten, zagen we plots de wijnen van Casa Rojo. We namen direct contact op met het team in Spanje, maar het merk bleek al exclusief te worden verkocht in Nederland. Daarmee leek het hoofdstuk gesloten. We gingen vrolijk verder en in mei 2016 kregen we plots een bericht vanuit Spanje. Of we nog steeds geïnteresseerd waren om samen te werken. We zijn per kerende post op het vliegtuig gestapt en hebben kennisgemaakt op de foodbeurs Alimentaria in Barcelona. Nadat we de wijnen hadden geproefd was het zaadje geplant en de liefde geboren. Met het team en de wijnen in ons hart zijn we teruggevlogen en met gezwinde spoed aan de slag gegaan.

 

Team Casa Rojo 

Foto: het dynamische team van Casa Rojo met links eigenaren en wijnmakers Laura en José Luis.

 

Toplocaties

Het was direct duidelijk dat we dit merk en deze wijnen behoedzaam moesten brengen. We kozen er voor om Casa Rojo selectief aan te bieden bij enkel toplocaties, zoals restaurants en winkels uit het midden en hogere segment. In elke regio gingen we op zoek naar een flagship. Criteria: restaurant, topkeuken, premium segment, mentaal marktleider, actief op social media. We zijn inmiddels precies een jaar onderweg en de resultaten zijn ongelofelijk en overtreffen ieders verwachtingen.

 

History

Casa Rojo is al tien jaar actief. In de eerste jaren heeft het team gewerkt in de wijngaarden en aan het opbouwen van een infrastructuur. Pas sinds enkele jaren zijn de eerste jaargangen beschikbaar gekomen. Inmiddels komt nu in 2017 de vierde jaargang op de markt met een totaal volume van 500.000 fles. Net als vorig jaar want volume groei is geen doel. Wél een continue ontwikkeling in kwaliteit. Inmiddels zijn de wijnen van Casa Rojo al verkrijgbaar in 44 landen, waaronder, Singapore, Italie, Frankrijk, Nederland, Mexico, Japan, Hong Kong, Australië, Zweden, etc. 

 

Visie

De visie van het team is helder. “Een wijn moet een maximale expressie zijn van de bodem, de druiven, het locale klimaat.” Spanje ́s geografie, de klimaatverschillen en de vele grondsoorten maken het land ideaal om wijnen te produceren van zeer uiteenlopende karakters. Casa Rojo werkt met lokaal-regionale druiven en gisten en creëert zo een serie van unieke wijnen die typisch is voor wat Spanje te bieden heeft. Elke Spaanse regio heeft zijn eigen typische druiven, bodem, microklimaat, wijnmaak technieken. Dit is van generatie tot generatie opgebouwd en dat is precies wat elke regio uniek maakt. De enorme diversiteit aan microklimaten, druiven en regio’s geeft ongekende mogelijkheden. In het afgelopen jaren heeft het team de bijna uitgestorven Godello druif afgestoft, opgepoetst en vervolmaakt. Met als resultaat de introductie van de spectaculaire Orange Republic Godello uit de regio Valdeorras.

 

Wijnmakers team

De wijnmarkt in Spanje wordt gedomineerd door machtige grote ondernemingen zoals García Carrión S.A., Freixenet S.A., Codorníu S.A., Arco Bodegas Unidas S.A., Allied Domecq Wines España S.A., Miguel Torres S.A. en Félix Solís S.A. Daarbij vergeleken is Casa Rojo nog een kleine jongen. In plaats van veel tijd en energie te steken in de details van het bottelen en versturen van wijnen concentreert Casa Rojo zich op de viticulture (wijnbouw), oenologie (wijnmaken) en het design van de wijnen. Men is actief in acht regio’s en bezit inmiddels al eigen wijngaarden in drie van deze regio’s. Het wijnmakers team reist onafgebroken langs alle acht regio’s om de rijping en oogst nauwgezet in de gaten te houden. Op kantoor zijn twee designers continu aan het bestuderen of het design en de uitstraling van wijnen nog verder kan worden geoptimaliseerd. 

 

Design

Casa Rojo vindt het belangrijk dat aan alle details van de wijnen maximaal aandacht wordt besteed. Van wijngaard tot kelder tot de fles. Van kurk, tot capsule, tot barrel en button. Alles is doordacht en tot in detail uitgewerkt. Dit gaat zelfs zo ver dat elke wijn een eigen passende fles en exclusief design heeft gekregen. Een design waarin het karakter van de wijn wordt weergegeven. Nog gekker. Elk jaar wordt het ontwerp van elke wijn aangepast. Zo had de Macho Man Monastrell oorspronkelijk geen baard, een jaar later een half lange baard en jaargang 2014 had een mooie lange Hipster baard. Ook heeft hij er een tatoeage bijgedragen. Zo ontwikkelen niet alleen de wijnen zich continu, maar ook de uitstraling van de wijnen.

 

Macho Man designs 

 

The Wine Gurus

The team van Casa Rojo heeft acht wijnen ontwikkeld uit acht regio’s of DO’s (Denominaciones de Origen) met als doel om het beste voort te brengen van elke regio: La Marimorena in Rias Baixas, The Orange Republic in Valdeorras, el Gordo del Circo in Rueda, The Invisible Man in Rioja Alta, Alexander Vs The Ham Factory in Ribera del Duero, Maquinon in Priorat, Moltó Negre in Villafranca del Penedés en Macho Man Monastrell in Jumilla. Samen vormen ze The Wine Gurus, een spannende en verrassende reis langs de belangrijkste Spaanse regio’s en wijnen.

The Wine Gurus van Casa Rojo 

Foto: acht regio's, acht druiven, acht wijnen van The Wine Gurus van Casa Rojo.

 

La Monastrell Perfecta

Het hoofdkantoor van Casa Rojo is gevestigd in de regio Jumilla, één van de meest zuidelijk gelegen wijnregio’s. Aangezien het daar in de zomer extreem warm kan zijn gedijen er maar weinig druiven. Een uitzondering is de Monastrell die het vanwege zijn relatief dikke schil erg goed doet. De kunst van het maken van een perfect wijn van de druif de Monastrell is om het fruitige te behouden, maar tevens genoeg zuren te hebben om te voorkomen dat de wijn té ‘jammy’ wordt. Casa Rojo heeft zich ten doel gesteld om de beste Monastrell ter wereld te maken. Het project is gedoopt ‘La Monastrell Perfecta’. Men heeft geïnvesteerd in de wijngaard, de wijnkelder en in wijnmaak technieken. Dit jaar komt de eerste jaargang van de Macho Man ‘nieuwe stijl uit rond mei 2017. We kunnen niet wachten om de nieuwe jaargang eindelijk te proeven.

 

MUSSO

The Wine Gurus zitten prijstechnisch in het midden tot hogere segment. Daarom heeft Casa Rojo een huiswijn lijn ontwikkeld. Uiteraard met dezelfde ingrediënten: mooie wijnen die typisch zijn voor streek en druif en met een geweldig design. De wijnen worden geweldig ontvangen en zijn ook nog eens volledig biologisch gecertificeerd. Je vind ze al op vele plaatsen in Nederland, vaak bij de betere restaurants, op de wijnkaart.

Musso Organic van Casa Rojo

 

Foto: de zes biologische wijnen van MUSSO 
Producent Casa Rojo
Bekroond door: Nog geen beoordeling
Type Rosé
Smaak Fris & Fruitig
druif Garnacha, Monastrell, Syrah
Land Spanje
Regio Jumilla
Prijs € 15,95
Prijscategorie 10-20 euro

"Vandaag heb ik de rose voor jullie geproefd en vond de fles en uitstraling erg zomers, en een tikje rock 'n roll. Zoals jullie weten hou ik daar wel van! Het verhaal van Haru (lente) vind ik wel erg toepasselijk bij de geur van de wijn. Ik vind de geur erg zuiver, heel fris en fijn in het aroma. In de smaak merk ik direct aan de 'vorm' van de zuren dat de wijn lee rijping heeft gehad, dit vind ik zelf altijd erg aangenaam omdat zuren meer 'rond' worden en minder piekerig/scherp. Goeie balans in de wijn, fruitig, verfijnde zuren, dit is heerlijk voor op het terras of op het strand maar denk ook zeker te combineren met seafood, gerechten met gember,spicyness, of een Charcuterie plateau. Leuke stijl rosé!"

Janine Kinderman, maître-sommelier, &moshik (2 michelin)

Gebruik spaties om tags te scheiden. Gebruik enkele aanhalingstekens (‘) voor woordgroepen.