Griekse wijnen: miskende Godendrank? (conclusie)

Geplaatst op: 25-08-2023

Griekse Wijnen

Foto: Tony Cenicola/The New York Times

 

In de afgelopen dagen zijn we op zoek gegaan naar de reden waarom Griekse wijnen nog relatief onbekend zijn in Nederland. Wij zijn op Kreta en hebben het tot op de bodem uitgezocht. Vandaag delen we onze conclusies.

Bulkwijn perceptie van Griekse Wijnen

Eén belangrijke factor die de populariteit van Griekse wijnen in westerse landen heeft belemmerd, is de historische perceptie die ermee gepaard gaat. In het verleden stond Griekenland bekend om de productie van bulkwijn die vaak van inconsistente kwaliteit was. Deze reputatie bleef jarenlang hangen en beïnvloedde de perceptie van moderne Griekse wijnen, ook al heeft de sector een aanzienlijke transformatie ondergaan.

Onbekendheid van druiven en regio’s

Een factor waar we zelf tegenaan liepen is de bekendheid. Terwijl regio’s als Frankrijk en Italië al lang een gevestigde identiteit hebben in de wijnwereld, blijven de Griekse wijnregio’s en druivensoorten grotendeels onbekend bij de westerse consument. Als wijnconsument wil je graag een idee hebben van de smaak als je een fles koopt. Vaak kijken we dan op het etiket naar druiven en regio’s. De Grieken maken veel gebruik van inheemse, voor ons onbekende, druivensoorten. Bovendien zijn de regio’s nog onbekend en hebben we weinig om op te koersen bij het lezen van het etiket.

Taalbarrière

Dan is er ook nog de Griekse taal. Alhoewel veel websites wel te lezen zijn in het Engels gebruikt men op de etiketten nog vaak de Griekse taal. Culturele en taalbarrières kunnen obstakels vormen bij het overbruggen van de kloof tussen Griekse wijnmakers en westerse consumenten. Het begrijpen van de verhalen achter de wijnen, de tradities en de unieke kenmerken van de Griekse wijnregio’s kan hierdoor een uitdaging zijn.

Kwaliteit

Tenslotte hebben we al vastgesteld dat het aan de kwaliteit van de wijn niet hoeft te liggen. Er is voldoende kwalitatief aanbod. We hebben nog niet kunnen uitzoeken hoe dat zit over de hele breedte van instapwijnen tot het hoogste niveau. Maar we hebben voldoende huiswijnen geproefd bij restaurants die moeiteloos meekomen met het gebruikelijke aanbod in Nederland.

Conclusie

Wij hebben vastgesteld dat het aanbod aan Griekse wijnen prima aansluit bij de behoeften van de Nederlandse consument. Echter, het zal nog een grote marketing inspanning vergen om de kennis van inheemse druiven en regio’s te vergroten. Pas dan zal het voor de Nederlandse consument makkelijker zijn om een keuze te kunnen maken op basis van de info op het etiket. Griekse wijnboeren met internationale ambities zullen in ieder geval de etiketten leesbaar moeten maken voor een internationaal publiek, dus Engels zal de primaire taal moeten worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Leave the field below empty!