Het fenomeen Gaja

Geplaatst op: 06-11-2022

Angelo Gaja

Het wijnhuis Gaja wordt bejubeld door de wijncritici en is wereldberoemd met zijn Barolo’s en Barbaresco’s uit de Piemonte, en prachtige Toscaanse wijnen. Maar wat maakt dit wijnhuis nou zo bijzonder en waarom springen de wijnen van Angelo Gaja er zo ver bovenuit? Je leest het in deze blog over het fenomeen Angelo Gaja.

Gaja start in Piemonte

Het wijnhuis Gaja is gesitueerd in de regio Piemonte in het Noord-Westen van Italië. Giovanni Gaja begon het domein in 1859 met een schamele 2 hectares aan wijngaard, geplant in de heuvels van Barbaresco. Vandaag runt Angelo Gaja het bedrijf en produceert de familie druiven in 250 hectare aan wijngaarden. Het is vooral de unieke visie en innovatiedrang van Angelo die voor het wereldwijde succes van het wijnhuis heeft gezorgd.

Uitbreiding in Toscane

In 1994 werd het familiebedrijf de trotse eigenaar van het landgoed Pieve Santa Restituta in de regio Montalcino in Toscane. Dit landgoed van 40 hectare in Toscane maakt wijnen van de druif Sangiovese. In het volgende jaar verwierf het wijnhuis zijn tweede Toscaanse wijnlandgoed genaamd Ca’Marcanda in Bolgheri. Dit belangrijke landgoed strekt zich uit tot 150 hectare en maakt Super-Tuscans van vele internationale druivensoorten, zoals Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc en Syrah.

Super Tuscans

In de jaren zeventig kwamen sommige Toscaanse producenten tot de conclusie dat de wettelijke regels voor de productie van Chianti te restrictief waren. Ze eisten bijvoorbeeld het gebruik van witte druiven in deze rode wijn, en ze verboden het mengen met niet-traditionele druiven zoals Cabernet Sauvignon, Merlot of Syrah. Ze wilden meer vrijheid en bedachten de term ‘super Toscaans’ om hun wijnen te onderscheiden van de goedkope wijnen van lage kwaliteit die werden geassocieerd met de term ‘vino da tavola’ of ‘tafelwijn’. Angelo Gaja behoort dan nu ook tot het selecte clubje van iconische Super Tuscan producenten zoals Antinori, Sassicaia en Masseto. En met succes getuige zijn Promis, en o.a. ook de Magari en Cà Marcanda.

Gaja Barbaresco

De Barbaresco is het vlaggenschip van Gaja. Het is gemaakt van de inheemse Nebbiolo-variëteiten die zijn verzameld uit meer dan 14 Barbaresco-wijngaarden. Later introduceert het wijnhuis ‘single vineyard’ Barbaresco’s: de “Sorí San Lorenzo” (1967), “Sorí Tildin”(1970) and “Costa Russi” (1978), alleen gemaakt van Nebbiolo-druiven. Angelo Gaja besloot in 1978 om de “Darmagi”-wijngaard in Barbaresco te herplanten met Cabernet Sauvignon en kreeg internationale aandacht voor de Piemonte-regio en liet zien dat Italië in staat is tot de productie van wijnen van wereldklasse.

Gaja Barolo

Naast Barbaresco maakt Gaja Barolo. Eén van de bekendste is de Gaja Dagromis Barolo. Gaja kocht in 1988 28 ha. land in het nabije stadje Barolo en begon met de productie van een andere single vineyard wijn “Sperrs”, die voor het eerst op de markt kwam in 1992. Hij besloot ook om Chardonnay Treiso (Gaia & Rey) en Sauvignon blanc (Alteni di Brassica) te planten in Barbaresco. Verdere uitbreidingen leidden naar Toscane met de overnames in Brunello di Montalcino (Pieve Santa Restituta, in 1994) en Bolgheri (Ca’Marcanda, in 1996).

Declassificeren

Angelo besloot ook om zijn Barolo- en Barbaresco-wijnen te declassificeren naar de DOC Langhe (met de uitzondering van één wijn), zodat hij kon ontkomen aan de strikte regulaties van het strenge DOCG Barbaresco en Barolo in 1996. In 2013 werden de Barbaresco wijnen echter weer geclassificeerd als DOCG Barbaresco.

Angelo Gaja

De huidige eigenaar en president Angelo Gaja wordt geroemd om het ontwikkelen van technieken die een revolutie teweeg hebben gebracht in het wijnmaken. Hij heeft een unieke visie en innovatiedrang. Men bejubelt hem met termen als “de onbetwiste koning van Barbaresco” en “de man die Piemonte naar de moderne wereld sleepte”. Men beschouwt zijn Barbaresco als een statussymbool dat vergelijkbaar is met Château Lafite-Rothschild of Krug.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Leave the field below empty!